In gesprek met collega: Lars Gillebaard

Sinds januari werkt Lars Gillebaard als Data/Business Analist bij Koninklijke Drukkerij De Vries.
Wat begon als een analyseopdracht is inmiddels uitgegroeid tot een intensief, afwisselend project waarin hij ook regelmatig op verschillende locaties te vinden is.
Over Lars, onze analist met een brede blik
Ik heb een achtergrond in International Business (BSc) en International Financial Management (MSc). Na mijn studies werkte ik als KYC-analist bij ING en Rabobank. In mijn vrije tijd rijd ik paard, loop ik hard en fiets ik graag. Daarnaast leer ik Spaans en luister ik dagelijks naar audioboeken.
Ik koos bewust voor FactX omdat ik meer met financiële data wilde werken en mijn analytische vaardigheden verder wilde verdiepen. In mijn werk combineer ik graag analyse met strategisch inzicht. Daarom past FactX goed bij mij.
De opdracht bij Koninklijke Drukkerij De Vries
Mijn rol als Data/Business Analist is behoorlijk breed. Ik houd me bezig met business performance analyse, reken de financiële impact van beslissingen rondom het machinepark door en geef hierover advies aan de directeur en het MT.
Dagelijks werk ik samen met de collega’s op de financiële afdeling: de econometrist, de controller en de assistent-controller. Voor projecten rond investeringen in nieuwe machines werk ik juist direct samen met de directeur en de operations manager.
De initiële opdracht was om te analyseren hoe de supply chain van de opdrachtgever gestandaardiseerd kon worden, en om hiervan de financiële impact door te rekenen en te adviseren. Al snel volgde een tweede vraagstuk: een kostprijsonderzoek naar de machine-uurtarieven. Vanuit dit project kwam vervolgens de vraag om voor de strategische besluitvorming plannen door te rekenen.
Op reis voor resultaat
Bij het analyseren van de supply chain besefte ik dat de wensen van klanten essentieel zijn—zeker als het gaat om doorlooptijden, leverzekerheid en flexibiliteit. Op voorstel van de directeur hebben we toen besloten de top 10 klanten persoonlijk te bezoeken, om te horen wat zij echt van onze samenwerking vonden.
Ik heb de interviews verwerkt in een kwalitatieve data-analyse en mijn bevindingen gepresenteerd aan het MT. Dat leverde waardevolle inzichten op, niet alleen over klanttevredenheid maar ook over mogelijkheden tot samenwerking op het gebied van supply chain, kwaliteit en communicatie.
Omdat een deel van deze klanten in het buitenland zit, bezochten we ook fabrieken in onder andere Hamburg en Dorset (Engeland). Het was bijzonder leerzaam om te zien hoe onze producten daar worden ingezet en hoe samenwerking verder kan worden versterkt.

Het verhaal van Lars gaat door
Deze opdracht heeft me de kans gegeven om de financiële theorie uit mijn studie in de praktijk te brengen. Tegelijkertijd heb ik mijn vaardigheden in SQL en Power BI flink kunnen verdiepen. Deze opdracht sluit goed aan bij mijn ambitie om door te groeien naar een rol waarin ik strategie, data en besluitvorming nog sterker met elkaar kan verbinden.