Data is the new tomorrowData is the new tomorrow
Vanaf 1 januari 2024 staat Philip Ties (37) aan het roer van FactX. Met dit label verbindt hij opdrachtgevers aan dataprofessionals. Na vijfeneenhalf jaar komt er voor Philip een eind aan zijn tijd binnen Finanxe, waar hij vanaf de zomer van 2018 als Business Manager verantwoordelijk was voor de op- en uitbouw van de vestiging in Utrecht. Philip over de totstandkoming en ambities van FactX.
Tijdens seizoen 2013/2014 droegen Philip Ties en Finanxe-directeur Martijn Bakker beide het geelblauwe voetbaltricot van VV Staphorst. Martijn was toen al eigenaar van Finanxe. Philip maakte erna de stap naar Genemuiden, HHC, Spakenburg en GVVV, maar het contact met Martijn bleef. “Martijn en ik hadden eerder mijn ambities al eens besproken. In 2018 werd ik door hem benaderd met de vraag of ik voor Finanxe een vestiging in Utrecht wilde beginnen, destijds de derde locatie. Dat avontuur ben ik aangegaan”, begint Philip. Hij kreeg de vrijheid en autonomie om in de detachering van financieel professionals iets neer te zetten. Met momenteel vijf interne collega’s en gemiddeld zo’n dertig tot veertig werkzame professionals is die missie geslaagd.
Specifieke doelgroep
De aspiraties en het ondernemerschap van Philip reikten niettemin verder. Hij dacht na over het opzetten van een nieuw label. “Omdat ik graag mag pionieren zijn we in gesprek gegaan om te kijken in welke hoedanigheid we dit samen kunnen doen”, aldus Philip. “Finanxe is inmiddels uitgegroeid tot een grote organisatie met 220 collega’s. Dat is fantastisch, maar ik heb ook mijn eigen ideeën waar ik graag invloed op wil hebben. Na vijfeneenhalf jaar ben ik toe aan iets nieuws. Met FactX kan ik weer op nul beginnen en iets moois neerzetten. Dat we gebruik kunnen maken van de faciliteiten die Finanxe biedt is erg prettig, onder meer vanwege het opgebouwde netwerk.” Op de vraag waarom het een apart label is geworden, is Philip duidelijk. “Ik wil de datamarkt aanboren en wat professionals betreft een specifieke doelgroep bemiddelen, denk aan Data analisten, Financieel analisten, Business analisten en BI-professionals. Op dat vlak zijn er al mooie samenwerkingen opgetuigd met verschillende hogescholen, universiteiten en opdrachtgevers. Hier kunnen we op voortborduren.”
“Wat data betreft kunnen wij bedrijven futureproof maken.”
Kernwaarden
Met Utrecht als standplaats heeft Philip als primaire doel om met FactX regionaal voet aan de grond te krijgen, met uiteindelijk een landelijke spreiding aan klanten en professionals. Alles valt en staat volgens hem met enerzijds een stuk persoonlijke aandacht en niet teveel poespas, met aan de businesskant snelheid en het leveren van kwaliteit. “Eenvoud, het niet te ingewikkeld maken, oprechte aandacht: het zijn termen die je vaker hoort, maar het zijn wel kernwaarden waar wij over na hebben gedacht en waar we keihard aan gaan werken om ze waar te maken. Bij ons zijn de lijnen kort, heb je een vast aanspreekpunt en omdat we al zolang meelopen kunnen we vanuit kennis en expertise adviseren. Die ervaring vertalen we nu door binnen de interessante wereld van data. En dan niet specifiek gericht op IT, maar meer richting rapportages, dashboards en analyse. Heeft een bedrijf een uitdaging op datavlak, bijvoorbeeld in het opzetten van een datawarehouse? Dan kunnen wij met behulp van ons netwerk, onze operationele ondersteuning en de juiste interim-collega’s een oplossing bieden.”
Data is overal
Big data, social media platforms, algoritmes, AI, ChatGTP: gegevens zijn overal en nergens, op vele manieren en op diverse niveaus. Data is niet meer weg te denken uit de huidige maatschappij, ziet ook Philip. “Het is een hot topic”, gaat hij verder, “waar jongeren tegenwoordig mee worden opgevoed. En ook binnen de AVG en privacywetgeving draait vrijwel alles om data. Het speelt in de breedste zin van het woord een rol van betekenis in de samenleving. Met FactX gaan we daarop inspelen. Enerzijds natuurlijk door middels het leveren van data-experts aan klantvragen te voldoen, maar óók door verder te kijken. Corporate bedrijven hebben doorgaans al een datawarehouse staan of zijn ermee bezig, maar vanuit het MKB wil men graag stappen maken. Maar hoe? Data is in dat segment spannend. Het kan een flinke investering zijn, dus wat is het waard? Wij gaan graag het gesprek aan. Wat doen we, wat zijn de kosten en wat levert het op? Wat data aangaat kunnen we daar een breed netwerken aan specialisten aan koppelen. Wat je uit data kunt halen is vaak winstgevender dan de investering.”
“Data speelt in de breedste zin een rol in de samenleving.”
Eigen programma
Het eerste halfjaar van 2024 kunnen alle interim professionals van FactX gebruikmaken van de gerenommeerde Finanxe Academy, waar vanuit het zogeheten data driven program al diverse relevante elementen worden aangeboden. Philip: “Vanaf september 2024 hebben we een eigen programma, maar tot die tijd kunnen we profiteren van de academie van Finanxe. Voor pas afgestudeerden is er naast kennisverbreding aandacht voor hun soft skills. In ons eigen programma gaan we ons straks naast die soft skills onder meer focussen op Power BI, big data, analyseren en programmeren. Vakinhoudelijke, professionele en persoonlijke ontwikkeling gaan hand in hand, terwijl we óók van elkaar leren.” En een blik in de glazen bol, waar hoopt Philip begin 2025 te staan? “Het komende jaar gaan we bouwen aan een leuke organisatie waarin ontwikkeling, plezier maken en hard werken centraal staan. Ik wil een organisatie neerzetten met een warm relatienetwerk en waar we koploper zijn en blijven op het gebied van data.”
Data draait om cijfers, kennis en feiten. Facts dus. Om de link met de X van Finanxe te houden is FactX de nieuwe merknaam geworden, met lichte, frisse kleurstellingen die relateren aan de Scandinavische ruimte, natuur en eenvoud. Met weidse datalandschappen waar FactX graag een rol in wil spelen.