09 december 2024

Daniel Redel over zijn project bij Carrier Benelux

Doel van het project:

Momenteel werkt Daniel aan een project als FP&A-analist bij Carrier Benelux. Zijn primaire rol omvat het leveren van gedetailleerde analyses en rapporten voor verschillende afdelingen, waarbij hij zich met name bezighoudt met prognoses, budgettering en jaarlijkse planning voor verkoop, kosten, margeanalyse en balansen. Dit werk wordt gedaan voor de drie entiteiten die Carrier Benelux vormen, om een uitgebreid beeld te krijgen van de financiële prestaties van de verschillende regio’s.

Wanneer is het project succesvol?

Het project is geslaagd wanneer rapporten op tijd worden geleverd en managers, afdelingen en besluitvormers en hen te voorzien van relevante en gedetailleerde informatie. Hoewel gedetailleerde data gegevens nuttig kunnen zijn, zorgt het prioriteren van wat essentieel is ervoor dat de rapporten bruikbaar en effectief zijn. Een andere maatstaf is de nauwkeurigheid en kwaliteit van prognoses, zoals verkoopvoorspellingen, die rechtstreeks van invloed zijn op strategische besluitvorming.

Hoe zullen de uiteindelijke resultaten de klant in de nabije toekomst helpen?

De gegenereerde analyses en rapporten bieden een duidelijker inzicht in het bedrijf door efficiënte en bruikbare inzichten te bieden. Deze resultaten ondersteunen besluitvormers bij hun dagelijkse werkzaamheden, waardoor ze kansen kunnen identificeren, risico's kunnen beperken en de toewijzing van middelen effectief kunnen optimaliseren.

Wat is jouw rol binnen dit project en wie zijn de belanghebbenden?

Daniel: Als FP&A-analist maak ik deel uit van een financieel team dat bestaat uit vier personen en nauw samenwerkt met de afdeling controlling. De stakeholders zijn onder meer de verkoopafdeling, het klantenteam, verkoopmanagers en het hoofdkantoor in Frankrijk, dat toezicht houdt op de Europese activiteiten van Carrier. Deze diverse stakeholders hebben de vraag naar specifieke rapporten die ze later gebruiken als input voor de verslaglegging met het Amerikaanse kantoor, waarbij het belang van precisie en afstemming wordt benadrukt.

Daniel Redel FactX

Welke stappen zijn ondernomen om het project te plannen en te implementeren?

  1. Het bedrijf leren begrijpen: dit begon met een goede en gedegen beginsituatie analysen en de collega’s en organisatie leren begrijpen.

  2. Doelstellingen identificeren: voordat ik een rapport maakte, verduidelijkte ik de primaire vraag of het primaire probleem dat moest worden aangepakt en hoe mijn input zou bijdragen aan de besluitvorming.

  3. Gegevensverzameling en prioritering: met de doelstellingen als uitgangspunt, identificeerde ik de benodigde gegevensbronnen. In eerste instantie waren de gegevens verspreid over meerdere systemen, vaak tegenstrijdig of op verschillende niveaus. Afhankelijk van de stakeholder gaf ik prioriteit aan de verschillende gegevens en bronnen (voor belanghebbenden zoals het Europese hoofdkantoor) of gedetailleerde gegevens op productniveau (voor afdelingen zoals Sales).

  4. Deadlinebeheer: wekelijkse en maandelijkse rapporten vereisten strikte naleving van deadlines. Ik hield een bijgewerkte kalender bij om deliverables effectief te beheren en mijn tijd productief te verdelen.

  5. Uitvoering en iteratie: na het voltooien van een rapport, Ik zorgde ervoor dat er feedbackloops waren om het proces continu te verfijnen en de output te verbeteren.

Welke uitdagingen/moeilijkheden kwam je tegen tijdens het project?

  1. Aanpassen binnen een groot internationaal bedrijf: navigeren door een complexe organisatiestructuur, de juiste mensen identificeren voor specifieke taken en relaties opbouwen met belangrijke teamleden vereiste snel aanpassingsvermogen.

  2. Aanpassen aan gevestigde methoden: in plaats van mijn eigen werkwijze de ontwikkelen heb ik mijzelf aangepast en eigen gemaakt binnen bestaande workflows voordat ik verbeteringen voorstelde.

  3. SAP-migratie: de migratie naar een uniform ERP-systeem in oktober bracht aanzienlijke uitdagingen met zich mee, omdat het een periode van grote onzekerheid inluidde. Het bracht echter ook voordelen op de lange termijn door informatie te consolideren en de consistentie van gegevens te verbeteren. Door deze uitdaging op te splitsen in kleinere taken of miniprojecten, kon ik deze effectiever aanpakken en tastbare vooruitgang boeken. Deze ervaring leerde me ook hoe ik beslissingen kan nemen te midden van onzekerheid.

Hoe helpt dit project uw werkgever om data gestuurd werken in de toekomst te bevorderen?

Dit project illustreert hoe gestructureerde en nauwkeurige financiële analyses kunnen leiden tot beter geïnformeerde besluitvorming binnen alle afdelingen. Door de consistentie en beschikbaarheid van data te verbeteren (vooral via de SAP-migratie), maken we een meer data gedreven cultuur binnen de organisatie mogelijk. De rapporten dienen als bruikbare tools die besluitvorming stroomlijnen, afstemming tussen regionale en wereldwijde teams bevorderen en de algehele efficiëntie verbeteren. Naarmate de organisatie meer gewend raakt aan het benutten van uniforme databronnen, kan deze op deze basis voortbouwen om data gedreven methodologieën verder te integreren in strategische planning en operationele processen. We maken een meer data gedreven cultuur binnen de organisatie mogelijk.

De rapporten dienen als bruikbare tools die besluitvorming stroomlijnen, afstemming tussen regionale en wereldwijde teams bevorderen en de algehele efficiëntie verbeteren. Naarmate de organisatie meer gewend raakt aan het benutten van uniforme gegevensbronnen, kan deze op deze basis voortbouwen om data gedreven methodologieën verder te integreren in strategische planning en operationele processen. We maken een meer data gedreven cultuur binnen de organisatie mogelijk.

De rapporten dienen als bruikbare tools die besluitvorming stroomlijnen, afstemming tussen regionale en wereldwijde teams bevorderen en de algehele efficiëntie verbeteren. Naarmate de organisatie meer gewend raakt aan het benutten van uniforme gegevensbronnen, kan deze op deze basis voortbouwen om data gedreven methodologieën verder te integreren in strategische planning en operationele processen.

Lees verder